Miért figyeljünk a helyes testtartásunkra?

A testtartás egy olyan dinamikus egyensúlyi állapot, amelyet a testtartásért felelős izmok állandó, kontrollált, szemmel alig látható, sokirányú tevékenysége tart fenn. Az izomegyensúly felbomlását okozhatja a mozgásszegény életmód, az egyoldalú statikus vagy dinamikus terhelés, a fáradtság és a fájdalom.

Biomechanikailag helyes testtartásról akkor beszélünk, ha az ízületi tokok és szalagok feszülése a fiziológiásnak (élettanilag) megfelelő,  a testtartásért felelős izmok harmonikus együttműködése miatt az izomzat erőkifejtése minimális, mindezek következtében az ízületi felszínek terhelése egyenletes. A gerinc természetes “S” alakú görbülete megtartott.

 

 

Mikor beszélhetünk  tartáshibákról?

A testtartásért felelős izomcsoportok között harmonikus egyensúlynak kell fennállnia. Ezeknek az egyébként egymással ellentétesen működő izmoknak kellő együttműködése szükséges ahhoz, hogy az ízületek stabilitása a középhelyzetben, valamint mozgása az élettani mozgáspálya teljes ívén létrejöhessen. Amennyiben ez az izomegyensúly felbomlik, az ízületek terhelése egyenetlenné válik,fokozott terhelés éri  a gerinc csigolyatesteket   is melyet kompenzálással próbál egyensúlyozni a  hátizomzatunk, ezért is fontos a helyes testtartás mellett  gondot fordítanunk az erősítésére,karbantartására.  Ennek elmulasztása esetén a  későbbiekben megjelennek a különféle gerinc -és ízületi fájdalmak,elfajulásos kórképek,a gerincen kívüli felső és alsó végtagok ízületeiben is a porckopásos és meszesedéses , gyulladásos folyamatok.

Helyes álláskor egy tökéletes egyenes vonal halad a át következő pontokon: fejtető, fül, 2-3-4-5 nyaki csigolya, 5. ágyéki csigolyatest, lefelé a 2. keresztcsonti csigolya előtti súlypont, térdízület középpontja  előtt (de a térdkalács mögött) és a külboka előtt, az alsó ugróízületen áthaladva ér a talajra.         A tartáshibákat aszerint osztályozhatjuk, hogy az “S” alakú gerinc mely görbülete tér el a fiziológiás mértéktől:

 


Mit tehetünk a tartáshibák ellen?

A degeneratív betegségek megelőzéseként igen fontos a tartáshibák korai életkorban történő felismerése és korrigálása, a testtartás tudatosítása. Fontos meghatározni a tartáshiba típusát, a medence dőlésszögét, a gerinc és a végtagok ízületeinek mozgásait, tengelyállását, az izmainak állapotát. Ezek ismeretében a megfelelő szakember által egyénre szabott mozgásgyakorlatot, különböző testhelyzetek (ülés, állás, járás, fekvés) gerincet kímélő megtanulását,akár csoportos tanfolyamon történt elsajátítását,rendszeres alkalmazását szükséges végezni.

 


Segítségért kattints ide!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.